Jaromír Adamec
Stavba zdejší trati byla jednou z podmínek míru v roce 1866 mezi Rakouskem a Pruskem. Začala se stavět 10. 3. 1872. Stavbu prováděli bří Jungové v Wurtenbergu a dozor na ní měl zdejší občan Václav Bacek. Již 19. 12. 1873 přijel do Jablonného nad Orlicí první zkušební vlak. Prvním přednostou stanice byl jmenován kontrolor státních drah Gustav Wimmer. Staniční budova po opravách některých oken, dveří a elektroinstalace slouží potřebám provozu ČSD dodnes v původním stavu. Jablonné nad Orlicí je průmyslovým městem a již od zavedení dráhy byla zde přeprava osob i nákladů na místní poměry silná. V roce 1925 byla vybudována vlečka do drážního lomu. Této vlečky využívala i sousední cihelna a dodnes se na ní uskutečňuje rozhodující část nakládky celé stanice. Dne 27. 9. 1919 byla odeslána první zásilka do ciziny - firmy Automat do Ruska.
14. 10. 1926 byl v úseku trati Lichkov - Jablonné n. O. - Kyšperk prvně zaveden traťový telefon. Stanice měla v roce 1927 18 zaměstnanců. Zvlášť silná přeprava byla v letech 1937-38, kdy se přepravoval materiál na úpravu toku Tiché Orlice a na stavbu pohraničních opevnění, stejně tak jako v době 2. světové války a okupace. Tehdy byla naše stanice poslední stanicí na českém území a tedy stanicí pohraniční. V roce 1942 bylo vybudováno a dáno do provozu elektromechanické zabezpečovací zařízení a prodloužena třetí kolej. Tím stanice dostala dnešní podobu. Byly též zřízeny nové hlásky Verměřovice a Těchonín. Na trati jezdilo přes 70 pravidelných vlaků denně. Po 2. světové válce se pracovníci stanice zapojili do soutěží a hlavně v oblasti kultury cestován! a zlepšování pracovního prostředí dosáhli velmi dobrých výsledků. Vybudovali v roce 1957 nové sociální zařízení, později i oplocení objektu stanice a sklad uhlí, vše brigádnicky vlastními silami. V roce 1962 bylo provedeno zastřešení nástupiště. Žst. Jablonné n. O. je zácvikovou stanicí a za posledních 30 let zde bylo zaškoleno mnoho nových výpravčích.
© 2005, Zazastudio